EFOP-3.3.5-19

Életvezetés, családi életre nevelés, közösségi szerepvállalás

Maugli világa-Ahogy mi látjuk

  A napközis tábor programját igyekeztünk úgy összeállítani, hogy minden nap hasznos és érdekes legyen a gyerekek számára, szívesen jöjjenek és jól érezzék magukat a héten. Fő célunk az volt, hogy meglévő ismereteik mellé sok hasznos, új ismeretet szerezzenek. A hét témája a dzsungel állat és növényvilágának megismerése volt Rudyard Kipling A dzsungel könyve című művéhez kapcsolódva. Azért ezt a témát választottuk, mert a tábor résztvevőinek nagy része második osztályból került ki, és úgy gondoltuk, hogy ez a mesevilág nagyon közel áll ehhez a korosztályhoz. Emellett az állatokkal a legtöbb gyerek szívesen foglalkozik. A hét kulcs szavai, a barátság, szeretet, elfogadás volt. Ezek köré épültek a programok, tevékenységek. A tábor első napját ismerkedő játékkal kezdtük, majd közösen elkészítettük a várakozásfát, amire mindenki írt egy-egy gondolatot arról, mit vár a héttől. Fontosnak tartottuk, hogy a csoportszabályokat közösen alkossuk meg, és mivel a gyerekek javasolták őket, azok betartása nem jelentett gondot a későbbiekben. A várakozásfát és a csoportszabályokat is kitettük jól látható helyre a teremben. A délutáni filmvetítést, és az azt követő beszélgetést nagyon élvezték a gyerekek. Sokan most látták először a filmet. Délután két mozgásfejlesztő játékot tanultunk, mindkettőt szívesen játszották a gyerekek. A napot beszélgetőkörrel zártuk, teret adva a szabad véleménynyilvánításnak, és az egymásra figyelésnek is. Az első napon még nem mindenki szólalt meg, de a hét végére már mindenki el merte mondani véleményét, érzéseit, tapasztalatait az adott nappal kapcsolatban.  A második napot figyelem és mozgáskoordináció fejlesztő játékkal kezdtük, majd az előző napi filmélményről, szereplők tulajdonságairól beszélgettünk. Ezzel rendszereztük a gyerekek ismereteit, fejlődött szókincsük, szóbeli kifejezőkészségük is. A dzsungeldekoráció és álarckészítés kedvelt programnak bizonyult. Szívesen rajzoltak, festettek, nyírtak a gyerekek, ezzel fejlődött kreativitásuk, fantáziájuk, kézügyességük. Igazán szép dekoráció készült, ami egész héten díszítette a termet. A délutáni dramatizálás nagyon jó hangulatúra sikeredett. Ügyesen, viccesen, kreatívan és jól együttműködve oldották meg a csoportok a feladatot, jól bemutatták a szereplők tulajdonságait. Megbeszéltük a másnapi kirándulás részleteit, majd a napot beszélgetőkörrel zártuk, ahol már mindenki bátran elmondta gondolatait a napról. A hét leginkább várt eseménye a szerdai kirándulás volt. Azért is várták nagyon, mert a gyerekek többsége még nem járt a Fővárosi Állatkertben. Fontosnak tartjuk a természet szeretetére, védelmére való nevelést, ezért választottuk ezt a helyszínt. Az állatkertben a gyerekek az előző nap megbeszélt szempontok alapján csoportokban készítettek feljegyzéseket az állatokról. A legtöbb meseszereplő állatot sikerült megtalálni és megfigyelni. A gyerekek nagyon meglepődtek azon, hogy a tigris és a kígyó milyen hatalmas állat. Az érdekesebbnek tűnő állatok ketreceinél megállva közösen olvasták és értelmezték a tájékoztató táblákat. A nagy meleg miatt az állatkerti sétában nagyon elfáradtunk, ezért jól esett egy rövid pihenő és fagyizás. Hazaérkezés után röviden átbeszéltük a nap eseményeit, meghallgattuk a csoportok beszámolóit, amit a többiek kiegészítettek saját tapasztalataikkal. A csütörtöki napot energizáló játékkal indítottuk, majd a barátsággal kapcsolatos közmondások, szólások gyűjtésével, megbeszélésével folytattuk. A gyerekek nagyon ügyesen használták a számítógépet és a könyveket is. Ezekkel a tevékenységekkel nem csak szókincsük, de médiahasználati ismereteik is gyarapodtak. Megbeszéltük azt is, hogy a közmondásokat nem szó szerint kell érteni. Délelőtt barátságkarkötőt, nyakláncot, könyvjelzőt, kulcstartót is készítettünk fonással. Új technikaként megtanulhatták a makramézást is, ami egy kicsit bonyolultabb csomózási technika, így nagyobb odafigyelést igényel. A délutáni játék után barátságtabló és kollázsok készültek csoportmunkában. Közben beszélgetéssel próbáltuk feleleveníteni és elmélyíteni a gyerekek barátsággal kapcsolatos ismereteit, és zenét hallgattunk. A dzsungel állatairól készült kollázsok és a barátságtabló is kikerült a terem falára. A napot egy gondolkodtató játékkal és a beszélgetőkörrel zártuk.  A tábor utolsó napja egyénileg teljesítendő Szellemi erőpróbával kezdődött. A gyerekek a hét ismereteit felelevenítő feladatlapot oldottak meg, pohártornyot építettek, puzzle képet raktak ki. Rövid pihenőt követően következett az akadálypálya. Itt 12 állomás feladatait kellett teljesíteni. Ezek a feladatok a figyelmet, mozgáskoordinációt fejlesztették. A délelőtti versengés állomásain szerzett pontokat a gyerekek saját menetlevelébe írtuk. Eredményhirdetéskor emléklapokat és okleveleket osztottunk. A délután hátralévő részét udvari játékkal töltöttük. A tanult új játékokat is játszottuk, de a gyerekek nagy örömmel használták az új tollasütőket, pingpong-készleteket, labdákat is, amit a táborban kaptunk. A tábor zárásaként szeretetbefőttet készítettünk, amit eltettünk a következő táborig. Jó volt látni, hogy mindenki tudott mondani a másiknak egy-egy pozitív, kedves gondolatot. Az utolsó beszélgetőkörben a gyerekek egész heti tapasztalataikról, élményeikről, érzéseikről beszéltek. Elmondásuk szerint jól érezték magukat és szívesen jönnének jövőre is, ha lesz rá lehetőség. A nap végén elővettük a hétfőn készített várakozásfát. Mindenki megkereste a saját kis papírját, és elmondta, hogy megvalósult-e ami a papíron volt. Ezután aki akart felírt egy szót, vagy rövid gondolatot a táborról és felragasztotta a fára. Összegzésképpen elmondhatjuk, hogy tartalmas, jó hangulatú, vidám hetet töltöttek együtt a tábor résztvevői. A gyerekek jól érezték magukat, új barátságok születtek. A tábor elején kitűzött céljaink megvalósultak. Sikerült érdekes, változatos programok segítségével új ismereteket átadni és az életkoruknak megfelelő, változatos játékokat biztosítani a táborozóknak. Igyekeztünk olyan foglalkozásokat szervezni, amelyek valamilyen módon kapcsolódnak a tananyaghoz, kiegészítik azt. A hét folyamán nagyon hasznosnak bizonyultak a táborhoz kapott tisztasági csomag, napozó és kullancsriasztó szerek, valamint a sok játék és a kézműves csomag is.

A bejegyzés kategóriája: Egyéb kategória
Kiemelt szavak: .
Közvetlen link.